רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

נמלה עם כנפיים – האם היא טרמיט, האם צריך לחשוש ממנה ואיך להתמודד?

הגשם הראשון הגיע. איזו שמחה, איזו אווירה. ריח של התחדשות והתרגשות באוויר. התרגשות אמרנו? ואולי גם כמה נמלים עם כנפיים. אחרי הגשם הראשון מתחילה עונת ההתרבות של הנמלים, והן יוצאות לאוויר העולם בהמוניהן. אם נתקלתם בנמלים החוגגות, אולי חששתם שמדובר בטרמיטים הרסניים.

אנחנו כאן כדי להסביר מתי צריך לחשוש, מתי כדאי להזמין הדברה, ומה ההבדל בין טרמיט לנמלה מכונפת. 

נמלה מכונפת

מיד כשנתקלים בנמלה בעלת כנפיים, עולה בנו חשש מנזק אפשרי. חשש מעקיצות, הרס מזון ובמקרה הגרוע ביותר, הרס של רהיטי עץ או משקופים. נתחיל בהרגעה.

רוב הנמלים, למעט סוג מסוים של נמלת האש, אינן מזיקות לבני אדם כלל. נמלת אש היא סוג נמלה שעוקץ. עקיצה לא נעימה וכואבת, אך לא מסוכנת יותר מעקיצת יתוש.

נחיל נמלים

במקרה שנתקלתם בנחילי נמלים בתוך הבית, לא משנה סוג הנמלה, עקבו אחר התפשטותן. נמלים אמנם אינן מסוכנות או מזיקות באופן בלתי הפיך, אך הן גורמות לחוסר נעימות.

נחילי דבורים על השיש, יגרמו להרס של מזון ובכלל, לתחושות גועל וחוסר אסתטיקה. כדאי לטפל בהן מיד כשנתקלים בנמלים בפעם הראשונה.

טרמיט או נמלה מכונפת?

רבים נוטים לחשוב שסימן ההיכר היחיד של הטרמיט הוא הכנפיים. כך כשמיד כשנתקלים בנמלה עם כנפיים או רואים נמלה מעופפת, מסיקים שמדובר בטרמיטים.

בתור התחלה נסכים על כך שלא משנה מידת הנזק, נמלים מעופפות בבית או טרמיטים אינן עניין נעים. בכל מקרה כדאי לפנות לייעוץ לגבי הדברה במקרה של הופעת נמלים מעופפות בבית.

איך מבדילים בין נמלה מעופפת לטרמיט?

יש כמה פרמטרים שיקלו עליכם את ההבחנה בין נמלים מעופפות בבית או טרמיטים. נקדים ונאמר, שבמקרה של חשש, תמיד מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי כדי להבטיח זיהוי נכון של סוג הנמלה.

ההבדל הראשון והבולט ביותר, הוא הצבע. נמלה מכונפת תהיה בגווני שחור ואדום. טרמיט לעומתה, יהיה בגווני לבן ובז'.

נמלים בכל מיני צבעים

כנראה שעניין ההבדל בצבעים בין נמלה עם כנפיים לבין טרמיט לא מדובר מספיק. הבדל הצבעים בולט מספיק כדי שתדעו להבחין אם יש לכם נמלים מעופפות בבית או טרמיטים.

כאמור, נמלה מעופפת תהיה כהה, בגווני אדום ושחור, לעומת טרמיט שיהיה בהיר למדי, בגווני לבן ובז'. סימן היכר משמעותי, אך הוא לא ההבדל היחיד בין סוגי הנמלים המעופפות.

הגודל קובע?

סימן מבדיל נוסף בין נמלה מכונפת לטרמיט, הוא הגודל. נמלה עם כנפיים תהיה בגודל של נמלה רגילה. הטרמיט לעומת זאת, יהיה קטן מנמלה רגילה.

הטרמיטים הם סוג קטן במיוחד של נמלים. לכן, אם נתקלתם בנמלה בגודל רגיל עם כנפיים, ככל הנראה לא מדובר בטרמיטים, אלא בנמלה מכונפת או נמלה מעופפת מסוג אחר.

חוש חש 

אם אתם עדיין מתלבטים לגבי נמלים מעופפות בבית, ועדיין לא הצלחתם להכריע האם מדובר בנמלה מכונפת או טרמיט. הנה לכם סימן היכר נוסף לטרמיט. הטרמיט הוא בעל מחושים ישרים לחלוטין.

נמלה מכונפת לעומת זאת, היא בעלת מחושים כפופים, מעוגלים. אם תתקרבו מספיק לנמלה, תוכלו לבדוק גם את מבנה המחושים שלה.

לפרוש כנפיים

יש מאפיין ספציפי שמייחד את הכנפיים של הטרמיט לעומת כנפיים של נמלה מעופפת. הכנפיים של הטרמיט סימטריות להפליא. כל הכנפיים שלו הן באותו הגודל והצורה.

לנמלה מעופפת, לעומת זאת, יש כנפיים לא סימטריות. בנוסף לכנפיים הקדמיות הרחבות, יש לנמלה המכונפת גם כנפיים אחוריות צרות.

הסימן המסוכן

יש סימן היכר שיהפוך את הזיהוי של הטרמיט לוודאי. אנחנו מדברים על נסורת. בין אם נתקלתם בנמלים מעופפות בבית, ובין אם לא, נסורת היא נורת הזהרה שאין להתעלם ממנה.

נסורת ללא סיבה הגיונית ליד רהיטים מעץ או לרגלי משקופים, הם סימן מובהק להמצאות טרמיטים בביתכם. שימו לב ואל תתעלמו.

לסיכום

אם קראתם עד פה, יש לכם את הכלים כדי לדעת האם נתקלתם בנמלה מכונפת, או בטרמיט. הדברה כדאית בכל מקרה של נמלים בבית. במקרה של טרמיטים ההדברה קריטית ביותר, וגם עניין התזמון חשוב.

פנו אלינו עוד היום לביצוע הדברת טרמיטים על ידי המומחים המובילים בישראל בתחום.

שימו לב שטרמיטים עובדים במהירות, כך שהתגובה חייבת להיות בהקדם האפשרי.